[pic=76_1266595899.jpg]'Wil Antwerpen haar positie als logistieke poort van Vlaanderen ten volle blijven waarmaken, dan moeten ook voldoende middelen worden ingezet tot een verdere versterking ervan', zegt Voka. [b]E313, Oosterweel: mobiliteitssyndroom[/b]Deze regio gaat gebukt onder een mobiliteitssyndroom waarbij elke oplossing - zij het over een oplossing voor de weg (cfr. Oosterweelverbinding, E313) of het spoor (cfr. Ijzeren Rijn) - onmiddellijk op weerwerk stuit. De voordelen van de IJzeren Rijn kan men moeilijk naast zich neerleggen. Het traject is niet alleen bijna een vierde korter dan het traject via de Montzenlijn maar bovendien kunnen de treinen door het vlakkere traject tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) vervoeren. Hiermee vormt het treinvervoer een meer dan volwaardig alternatief voor het wegvervoer richting Ruhrgebied. [b]Lagere kostprijs per vervoerde container [/b]Door de veel lagere kostprijs per vervoerde container kan zowel de haven als de logistieke sector haar economische concurrentiepositie hiermee versterken. Met een marktaandeel van 11% is het aandeel van het goederenvervoer per spoor naar de Antwerpse haven momenteel relatief klein is. Door de reactivering van de IJzeren Rijn kunnen er veel containers van de weg worden gehaald met enkel maar positieve gevolgen naar congestie, luchtkwaliteit, wachttijden.Voka – Kamer van Koophandel Kempen neemt akte van de actie van de Kempense burgemeesters. Zij hebben samen met het IOK door Technum een studie laten uitvoeren over de gevolgen van een reactivering. De Kempense Kamer stelt vast dat zij niet tegen een reactivering zijn, maar dat deze voor hen moet gepaard gaan met begeleidende maatregelen die de hinder tot een minimum beperken. Deze eisen zijn zeker niet buitensporig wanneer men weet dat de totale kost voor reactivering worden geraamd op 40 miljoen euro in België (536 mio. in Nederland en 120 mio. in Duitsland). [b]Daarom blijft Voka – Kamer van Koophandel Kempen de reactivering verdedigen maar roept de overheid ook op om voldoende rekening te houden met de bezorgdheden van de betrokken burgemeesters. [/b]